Sunday 29 November 2015

Di sebalik perangai judgemental

Pernahkan kita terfikir bagaimana dengan satu perkataan sahaja boleh mengubah persepsi dan perasaan kita kepada seseorang. Individu yang kita pandang tinggi dan sanjung selama ini tidak selalunya mulia dan benar dalam berkata-kata.

Orang yang selama ini kita anggap suci dengan ketulusan kata-kata itu sebenanrnya tidak kurang teruknya dengan manusia lain. Mungkin kerana kita dinamakan manusia, tiada yang sempurna, tetapi lebih hina lagi bagi yang merasakan dirinya lebih baik tetapi berjaya membutakan mata org lain dengan kata-katanya yang dianggap keramat.

Mungkin ada benarnya, kita sebagai manusia tidak akan pernah terlepas dari menilai orang lain dan bersikap judgemental dan di sebalik kata-kata sebenarnya membawa banyak maksud yang tersembunyi. Atau adakah diri kita yang terlalu sensitive, overthinking atau tidak mahu menerima pandangan orang lain.

Dalam kebencian kita dengan sikap orang lain yg agak jugdemental itu, itu bermakna kita juga telah menonjolkan sikap yang suka menilai orang lain. Tetapi persoalannya apa yang menyebabkan isu ini timbul?

Ya, seorang hamba Allah sepertinya telah mempersoalkan dan seperti menganggap jika seseorang itu hanya sering dilihat bersama individu yang sama, dia seorang yang tidak mengembangkan networking dan dalam intepretasi sesetengah akan mengubah ayat itu kepada anti-sosial atau tidak reti bergaul dengan masyarakat.

Dalam dunia ini, mustahil utk kita memuaskan hati semua org, dan saya rasakan individu yg mewujudkan kelemahan org lain hanya utk membuatkan penilai tersebut merasa lega akan diri sendiri. Salahkah kiranya saya memikirkan orang-orang ini sebenarnya pathetic. Di saat mereka katakan mereka berasa cukup dan senang akan diri sendiri tetapi mengatakan atau melakukan sesuatu yang mendedahkan kelemahan sendiri.

Kadang kala dalam hidup tidak semua perkara perlu ditonjolkan. Tidak lain hanya untuk mendapatkan perasaan kagum manusia yang lain. Tetapi keinginan manusia utk menjadi perhatian, mengetahui bahawa hal ehwal dirinya diketahui orang ramai.  Salahkah seseorang itu untuk menjalani hidup mengikut kehendaknya sendiri. Perlukah setiap perkara diterangkan kepada org yg tak mempunyai apa-apa hak dlm hidup org lain. Perlukah ditonjol kebahagian utk menunjuk kita bahagia, tunjukkan kita ramai sahabat bermaksud kita likeable, atau insan yang hebat. Adakah kebahagiaan dan kegembiraan dapat ditonjolkan dengan kuantiti?

Terima kasih kepada individu yang tertentu dan terima kasih kepada Allah yang telah mempertemukan sy dengan org sedemikian kerana tanpa mereka tidaklah sayatahu erti hidup, tentang betapa kejamnya hidup ini, betapa mudahnya kebahagiaan dirobek kerana manusia dan menunjukkan bahawa kita semua manusia dan tidak sempurna.



* You didn't know me, you didn't know my story, you didn't know what I've been through, you DIDN'T KNOW HOW HARD I TRY TO FIT IN AND IMPROVE MYSELF. DON'T SIMPLY SAY OR DARE SAY BE BETTER THAN WHAT I AM NOW. IT'S MY RIGHTS TO BE WHOEVER I WANT THAT IS COMFORTABLE WITH MYSELF. I don't need your opinion TO MAKE ME HATE MYSELF. Seriously I need no one to tell me HOW PERFECT YOUR LIFE ARE. I just want to love my own life and myself. So butt out !

No comments:

Post a Comment