Sunday 13 December 2015

Apa boleh jadi dalam satu hari?

Sekarang pukul 7 pagi hari Isnin. Sebelum ke kelas, sy ingin menceritakan apa yg terjadi hari semalam (Ahad). Hari semalam seperti kebiasaan tapi saya ada aura positif yg luar biasa.

Waktu pagi, lambat bangun, rasa nak sumpah seranah je, sbb tidur awal, yg tak bestnya, tertinggal Subuh. Pesanan buat semua Subuh adalah pelengkap hari kita. Saya selalu perasan, kalau saya tidak solat Subuh, hari itu mesti ada perkara tak best akan jadi sama ada hal besar atau kecil.Kelas pertama ada kuiz, habislah tak boleh jawab! Langsung tak hafal niiii! Kelas mula 8.30, sampai 8.15. Fuhhhh...nasib baik sempat, tapi dah xboleh menghafal da, redha je. Ruperrrnyaa.... senang je soalan hahahaah....serius sgt...Kemudian, rasa nak buat baik tu dtg, sy minta maaf pada pensyarah sbb final pun nk dekat. Yalah walaupun dia ada bagi tips, kalau ada mslh dgn pensyarah, tak mustahil, tiba-tiba soalan jadi lain atau ingatan kita terus luput. Mana tau kan...

Dalam bas dgn seorg kawan. Terharunya, bila dia bagi saya makanan, dan dialah antara kawan yg paling byk bgi mknn pada sy, selalunya coklat. Kali ni dia bagi coklat rice....yang agak mahal juga...bagi satu jar tu... tapi sedapppp!!! Semoga Allah murahkan rezeki dia pulak. Kemudian, saya beli makanan di kafe dan balik bilik. Terus makan dengan gaya kebuluran. Tiba-tiba saya teringat utk qada' solat, Alhamdulillah, Allah itu Maha Penyayang, memandangkan final pun dah dekat, saya diberi cuti...heehheh...terima kasih Allah, Dia sangat memahami. Saya siapkan assignment. Akhirnya saya tidur menunggu jam 12.15 utk ke kelas pada pukul 1 ptg.

Bersiap ke kelas, ada presentation. tapi ahli kurang , jdi kena tggu beberapa minit lagi. Masa ni tak rasa apa-apa dah, tak sabar nak abiskan semua tugasan. Pembentangan dimulakan dgn ucapan ketua, dan sylah org pertama. Buat rilek je, pstu tiba2 suruh kuat, slow sgt ke cakap? Gunalah mikrofon. Dah abis tu, boleh plak ketua puji..kot... steady la sy ckp...dlm hati (tang mana yg steady? tah diorg dengar ke tak pe yg aku ckp??) kemudian, mcm biasa, jadi bosan..... kitorg siap bersembang lagi kat dpn. Seorg kwn rapat sy membangkitkn tntg crush sy. Tetiba rasa rindu ): Lepas tu, terus ke kelas seterusnya. Dalam perjalanan ke kelas tu, sy minta maaf kpd kwn saya tu. I don't know what went wrong, she used to be my close pal.
Kelas terakhir, hari ni,macam biasalah PELAJAR MESTI KELUAR DARI ZON SELESA, FIKIR DILUAR KOTAK ! Itulah pesanan pensyarah, dan In Sha Allah, saya akan gunakan. Seperti dua kelas sebelumnya, kelas ni pun, saya jumpa pensyarah dan mohon maaf, padahal masih ada berbaki satu kelas lagi.

Habis kelas, sy terus ke bilik pensyarah untuk menghantar tugasan. Semasa dalam kelas, dalam kepala mmg nak pergi Changlun lepas ni. Kena balik cepat2. Masa nak naik bukit, bas tu tiba2 berhenti dan mengundur sikit. Haaaa...sudah pe dah jadi, siap menggelaah sikit. Macam2 dah fikir. Dalam perhentian terakhir utk balik ke bilik, duduk la sebelah seseorang ni. Sy dengar...."Hoi !" Saya menoleh. Laaaa...roomate sendiri. Saya hanya gelak tanpa suara dan terus diam dua-dua.... hahahah.... Terus ke bilik, basuh pakaian, gilap kasut, bersiap utk ke Changlun utk beli kasut. Semasa trun ke perhentian bas, nampak bas tu mcm nk bergerak da...habislah kena tinggal, rupenya bas tu baru sampai. Dalam bas, igt da penuh dpt juga duduk, sebelah leng zhai pulak tu (lelaki hensem-Cina). Dia sempat tidur plak, jadi sy curi2 tgk dia, mmg ke ai(comel)... tpi taklah curi ambil gambar, tak baik, langgar hak privasi.

Dah sampai, trus jumpa kasut yg diminati, beli jarum peniti. Pusing-pusing tgk2 kalau jumpa bju yg bwh Rm10. Ada jumpa satu je blouse, tpi sy yakin bdk uum byk beli dah sbb da tggl bpe helai... Pusing2 dlm cmart(dah bosan!) Keluar cmart, buat amal, menderma la kt abg tu mesti letih berdiri kat luar cmart. Abg terima je la duit sy yg sikit lgi buruk tu ye....Sy pusing lgi stgh bndr Changlun tu (atau pekan??) Jalan2 eh, jumpa Lecturer...borak2 sikit, cungkil2 rahsia...pastu sy balik. Saya pulangkan beg sbb pinjam utk kem kelmarin. Rahsia yg sy ada crush bru terbongkar...hahahha....sy tau balik2 jln ceritanya sama juugak...cinta tu takkan kesampaian, mampu tgk je.

Balik mmg dah set nk mkn lebih nasi goreng pgi tdi. Tgk2 basi ...sikit....tapi pada saya masih bole dimkn...tempe sdp betul, nasi tu da nmpk melekit, tpi peduli apa, bedal je. Nk jimat, xnak membazir katakan...(tpi sebenarnya kedekut). Lepas tu study skjp je, pastu terus tidur. Niat nk tulis blog malam semalam trus dilupakan. Dan skrg sy menaip dlm keadaan memerut sbb nasi goreng smlm...mungkin.. Oklah, dah 7.34 pagi, nk bersiap ke kelas pkul 8.30. Bunyi bas pun sudah kedengaran. Byeeeee, kta tengok hari ni jadi apa pulak...

Peace yall, and Keep Smiling and keep your Head Held High


No comments:

Post a Comment